‘Digital Public Library of America’ (DPLA) e ‘Europeana’: “Leaving Europe: A new life in America”

A exibição Leaving Europe: A new life in America na guia Departure and Arrival traz um interessante documento para pensarmos a imigração e os serviços ligados a ela nos Estados Unidos da América, já no início do século XX. Hoje,  “flanando” pelo site da DPLA (recomendo a visita!), resolvi espiar a seção de exibições online da tal biblioteca digital. Em tempos de polêmicas acirradas sobre espionagem, combate ao terrorismo e nacionalismos sempre em alta, o documento abaixo, de 1915, provoca reflexões da ordem do dia:

Destaco o trecho conclusivo abaixo:

(1) CHAIRMAN LAWLER: It is the unanimous opinion of this Board that you be excluded and ordered deported as a person likely to become a public charge. If deported it will be at the expense of the steamship company which brought you.From this decision you have the right of appeal to the Secretary of Labor at Washington D.C., which appeal will cost you nothing. Do you wish to appeal?

(2) APPLICANT: Yes.

(1) In case the Secretary of Labor decides to land you under bond you would be able and willing to furnish such a bond?

(2) I have no money to furnish such a bond.

A imigração para os EUA no início do século XX não era muito menos tensa do que hoje… Claro, o avanço tecnológico e o refino dos serviços de inteligência no setor de segurança incrementaram a burocracia e reforçaram as barreiras, mas a meticulosidade do processo em muito se assemelha a de hoje, quase um século depois.

Todos que já precisaram solicitar um visto para o país devem saber que os questionários não são nada menores hoje em dia.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s